J. D. Salinger: Zabhegyező

 

Végre eljutottam odáig, hogy elolvassam ezt a könyvet, amiről már annyit hallottam, ami olyan sokszor említődött meg könyvekben, filmekben, és hétköznapi beszélgetésekben.
Ez a könyv klasszikusnak számít, tehát ha valaki szeret olvasni, annak illik a Zabhegyezővel is megismerkednie.

Így gondoltam én is. Aztán elolvastam. Könnyed stílus, hétköznapi beszéd, ahogy Holden, a könyv főszereplője elmeséli nekünk azt a három napot, amit kirúgása után élt át. Ez már a negyedik iskola volt, ahonnan eltanácsolták. Ezalatt a három nap alatt nem mer hazamenni, ehelyett inkább szállodában száll meg, ahol jól át is verik, éjszakánként bárokba jár, és folyton keresi, kivel tölthetné el az időt. Az egyetlen ember, akivel meg tudja érteni magát, és akit igazán szeret, az a húga. Magányos. Az egész életét a magány jellemzi.

A könyv stílusa tehát szlenges, és elég rövid mű. Így hát gyorsan lehet olvasni, olyan, mintha egy haverod mesélné. Még mindig nem értem, miért számít klasszikusnak, miért ez a nagy felhajtás? Ha ez a könyv ma jelenne meg, azt mondanák rá, emo. De az biztos, hogy nem keltene nagy tetszést. Ugyanis a főszereplőnek mindennel baja van, semmi nem tetszik neki. Nagy hatással volt rá öccse halála, aki iránt odaadó testvéri szeretetet táplált. Érthető, hogy összetört, és fásult lett ezután a szörnyű eseményt után. De ez még mindig nem magyarázat az életstílusára.

Számomra végig antipatikus volt Holden, kivéve akkor, amikor a húgával beszélt. Ezek a jelenetek nagyon meghatóak voltak, viszont így még jobban idegesített Holden jelleme. Hiszen ha a húgával ennyire kedvesen, szeretetteljesen tud bánni, akkor honnan jön ez az undor az élet iránt, és miért határozza el tizenévesen, hogy minden rossz, és minden kegyetlen és mostoha, blablabla...?

A történetet Holden nekünk már egy elmegyógyintézetből írja. Sajnos hiába minden remény, amit az olvasó a főszereplő megtérése irányában még érez. A fiú nem jön rendbe.

Pesszimista történet, egy negatív szemléletű főszereplővel. Ez a regénye tökéletesen jellemzi Salingert, aki a Zabhegyező után visszavonult, többet nem írt, és a nyolcvanas évek óta interjút sem ad.

Összességében én csalódtam a könyvben, kicsit többre számítottam. De így is tetszett valamennyire a történet, bár sajnálom, hogy sokan példának tekintik Holden életstílusát.

Kedvenc részem:

"Semmi nem változik; ami változik: az ember saját maga. Nem az, hogy idősebb lesz, vagy ilyesmi. Nem éppen azért. Csak éppen megváltozik. Mondjuk, most kabátban megy. Vagy az, aki legutóbb a párja volt, skarlátot kapott, és most más a párja. Vagy a Miss Aigletinger helyettese viszi az osztályt. Vagy az ember hallotta, hogy a szülei reggel állati nagy parádét rendeztek a fürdőszobában. Vagy az ember csak elment az utcán egy pocsolya mellett, amin szivárványszínű benzinfoltok úsznak. Úgy értem, az ember kicsit mindig más, nem tudom ezt pontosan megmagyarázni. És még ha tudnám is, nem biztos, hogy akarnám."

Értékelés:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csenga77 · http://Betuveto.freeblog.hu 2009.01.03. 16:10:06

Na végre megtudtam miről is szól a Zabhegyező:) Még én sem olvastam,és azt hiszem nem is fogom sietettni..

Esztivagyok 2009.01.03. 16:34:40

nem volt célom, hogy elvegyem a kedvet az érdeklődőktől, hiszen még mindig úgy tartja a nép, hogy ez alap, és klasszikus mű. De hát személyes véleményem szerint nem éri meg a felhajtást.
Ettől függetlenül, ajánlom, hogy egyszer, ha ráérsz, olvasd el. Egyébként is kíváncsi vagyok mások véleményére.

szeee 2009.01.04. 11:42:44

Szinte szó szerint ez tudtam volna írni erről a könyvről, amit Te :-) Nem értem miért akkora durranás, de okosak azt mondják, hogy anno az 50-es években, amikor megjelent más világ volt és akkor annak számított... Nem tudom. Tetszett, hogy az emokhoz hasonlítottad, végül is...:-)))

Esztivagyok 2009.01.04. 22:10:20

Húha, most megnyugtattál. Nagyon féltem, hogy le fogjátok harapni a fejemet, mert hogy merek én lealacsonyítani egy ilyen klasszikust. Igen, én is olvastam ilyesmiket, és biztos igaz, dehát akkor ez nem egy örök mű.

eso 2009.01.05. 22:38:57

Sok könyvről mondják, hogy a megfelelő időben kell olvasni. A Zabhegyező tipikusan tinédzserkori olvasmány. Én 18 évesen olvastam, és mivel engem - szerencsére - elkerült az e korra jellemző lehangoltság, kilátástalanság, és maga a depresszió is, érdekes olvasmánynak tartottam. Az életem folyását nagyban nem befolyásolta. :)
De gondolj bele, mit érezhetett az a tizenéves 30 évvel ezelőtt, aki épp ezekkel a gondokkal küzdött, s aki akkor a gondjairól nyíltan nem beszélhetett, hiszen az nem volt elfogadott, a depressziót szégyellték és titkolták; és nem volt még internet, ahol sorstársakra akadhatott. Azt gondolom, egy ilyen fiatalnak abban az időben ez a könyv a bibliája lehetett. Végre egy könyv, ami az ő nyelvén szól hozzá, és pont azokat a problémákat írja le, amikkel ő is szembesülni kényszerül.
Azt gondolom, emiatt kultikus ez a könyv.

Esztivagyok 2009.01.05. 23:28:52

Igen, hasonlókat olvastam róla a neten is, mások is ezért szeretik. Csak az a baj, hogy én sajnos nem vagyok egy túlságosan toleráns ember, így a tinédzserkori depressziót sem tudom megérteni teljesen, és nem is igazán hiszek az őszinteségében. Pedig én nem vagyok idős, sőt, középkorú sem. ;) :P

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.08. 20:58:45

@szeee:
és kedves @memoir:
kissé késve írok nektek, de remélem, eljut hozzátok a züzenet, ami nem emo-s züzent...

az emo-król...

ki írta az alábbi számot?

a szám címe e könyv eredeti címe: the catcher in the rye

When all is said and done
We're not the only ones
Who look at life this way
That's what the old folks say
But every time I see them
Makes me wish I had a gun
If I thought that I was crazy
Well I guess I'd have more fun
(Guess I'd have more fun)

Oooh, the Catcher In The Rye Again
Won't let ya get away from him
(Tomorrow never comes)
It's just another day...
Like today

You decide
Cause I don't have to
And then they'll find
And I won't ask you
At anytime
Or long hereafter
If the cold outside's
As I'm imagining
It to be
Oh, no

Lana nana na na na
Lana nana na nana

Ooh, the Catcher In The Rye Again
Won't let ya get away from him
(Tomorrow never comes)
It's just another day...
Like today

When all is said and done
We're not the only ones
Who look at life this way
That's what the young folks say
But every time I see them
Makes me wish I had a gun

If I thought that I was crazy
Well I guess I'd have more fun
(Guess I'd have more fun)
Cause what used to be's
Not there for me
And ought to for someone
That belongs...
Insane...
Like I do

Oh, no
Not at all

On an ordinary day
Not in an ordinary way
All at once the song I heard
No longer would it play
For anybody
Or anyone
That needed comfort from somebody
Needed comfort from someone
Who cared
To be
Not like you
And unlike me

And then the voices went away from me
Somehow you set the wheels in motion
That haunt our memories
You were the instrument
You were the one
How a body
Took the body
You gave that boy a gun

You took our innocence
Beyond our stares
Sometimes the only thing
We counted on
When no one else was there


megoldás: guns&fuckin'roses..........................

catch-o 2009.01.08. 22:16:24

ufó:

Salinger műve talán színvonalában és jelentőségében valóban sokkal közelebb áll a GNRhez mint az emohoz.

Ugyanakkor manapság, ha melakóliát avagy életundort vélünk fölfedezni egy kamaszgyermeken, akaratlanul is előkerül ez a kifejezés. Igen, ez a megnevezés elég lealacsonyítónak, kigúnyolásnak is hangozhat, de csak mert a fiatalok (esetlegesen maguknak kitalált) problémáiból adódó depresszióját (ami állandó jelenség) gyakran veszik egy kalap alá a most éppen divatos műmajréval.

A GNRről meg annyit, hogy ez a GNR már nem az a GNR...

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.08. 22:38:04

@catch-o: beütöttem az keresőbe az 'catcher in the rye' és ez jött ki egyetlenként...

ezért gondoltam, hogy talán 'emo' (bár nyilván hasznos és kellemes időtöltést biztosít az a jelenlegi fiatalabb generációk részére) DE mégsem szerencsés szóhasználat ezen könyvvel kapcsolatban...

köszi, hogy találkoztunk az kikikibertérben vagy hogyan is mondjátok nálatok...
irány a hűtő, s egy slukk, nálunk így hívják az antidepresszánst...

nehogy már a fiatalok ezt fogyasszák..., keveseebb jjuutt nneekküünnkk......

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.08. 22:42:03

hátha ... mégis ... valaki ...

"- Ismered azt a dalt: Ha valaki fog valakit a zabföldeken...? Én...
- Az úgy megy: Ha valaki lát valakit a rozsföldeken... Ez egy vers, Burns írta.
- Tudom, hogy Burns írta.
Neki volt igaza. Tényleg így van. Ha valaki lát valakit a rozsföldeken. Azzal együtt nem tudtam.
- Azt hittem, hogy a zabföldeken. Mindegy, elképzelek rengeteg kis krapekot. Egy nagy tábla zabban játszanak, meg minden. Ezer meg ezer kis krapek, és senki nincs a közelben, senki felnőtt, csak én. Én meg ott állnék egy mafla nagy szakadék szélén, és az volna csak a dolgom, hogy ha már nem zabot, legalább a fülemet hegyezzem, és ha a kis srácok közül egy bele akar szaladni, mármint úgy értem, ha például szaladgálnaak, és nem tudják, merre mennek, akkor én ott teremnék, és megfognám a srácot. Nem is csinálnék semmit, csak ezt egész nap. Én lennék a zabhegyező, semmittevő srác-fogó a rozsban. Tudom, ez hülyeség, de ez az egyetlen, ami igazán szívesen lennék. Tudom, hogy hülyeség.
Phoebe soká nem szólt semmit. Aztán mikor végre megszólalt, csak ennyit mondott: - Apa megöl!"

Esztivagyok 2009.01.08. 22:46:20

@ufó: Örülök, hogy bemásoltuk a két jó részletet a könyvből. :) Ez alapján az idézet alapján én azonnal elolvastam volna a könyvet, annyira szép bekezdés. És pont a sok elvárás miatt volt óriási csalódás...

catch-o 2009.01.08. 22:58:53

@ufó: Az elejével egyetértek, de:
Kibertér? Nálunk? Kiknél? Hol? Antidepresszáns? Kinek? Miért? Mennyit? Mivan?:D

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.08. 23:11:58

@memoir: so c'mon...

nem nehéz az...

s köszy válasz

fuss neki még egyszer

vidd, metrón,

nézz körbe bármikor,

szállj buszra vagy villamosra, és nézd, hogy kik között utazol...

Esztivagyok 2009.01.08. 23:15:12

@ufó: Hát ha egy nyelvet beszélnénk, még értenélek is...

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.08. 23:19:37

@catch-o: search&destroy...

nem tom mit jelent, de a jutúb mindent mögold..., példáué azt is, hogy mit tegyünk gázv álság idején

www.youtube.com/watch?v=eOIdEtAA2wE

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.08. 23:25:40

@memoir: tényleg köszi

tán én is lemrdtm

(fordítás) lemaradtam valamiről...

egy kis könyvlista legútóbbby 5-ről..., nézekkk utána

bocs, hogy ütközés elsőre nagy kultúrsokkkk kiválltaaa...

Esztivagyok 2009.01.08. 23:30:13

@ufó:
Várj, próbállak megfejteni.
Szóval akarsz írni egy listát az utóbbi 5 könyvről, amit olvastál? Nagy örömmel fogadnám.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.08. 23:50:16

sarkadi imre: összes novellák... (de ez nem igaz, még csak kezdtem)

bukowski charles:))) hollywood

plath sylvia: az 59-ik medve

camus bátyó: az közöny

.....szerintem ittas vagyok by ufó..., és aludni térnék, de salingert nem hagyom a csastatérnél...,

igen gyenge, de a test mennee...

szeee 2009.01.09. 08:25:03

catch-o: teljesen egyetértek veled ( catch-o 2009.01.08. 22:16:24 ).

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.09. 09:42:14

@szeee: 'akaratlanul is előkerül ez a kifejezés. '

ez mi ez?
milyen kifejezés lehet ez?
tényleg nem értem, most olvastam el 15-ször catch-o 22:16-t, és vagy rá kell még töltenem egy kis vodkát az agyamra vagy reménytelen vagyok...

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.09. 09:44:35

amúgy nem, kedves memoir...

a Te 5-ös listádra voltam kíváncsi, de mindegy...

ufó megint jól itt maradt...
utolsónak egy blog poszton...
itt hüppög magamagában...

Esztivagyok 2009.01.09. 19:43:33

@ufó: hát igen, egy ittas embert néha nehéz megérteni. :)
De az utolsó 5 könyv, amit olvastam visszafelé az időben:

Márquez - Száz év magány
Salinger - Zabhegyező
Dürrenmatt - Az öreg hölgy látogatása
Dürrenmatt - Az ígéret
Dosztojevszkij - Bűn és bűnhődés

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.10. 16:13:43

@memoir: köszönöm megtisztelő válaszod.

dürrenmatt szuper...

márquez, dosztojevszkij, szégyen ide, szégyen oda, egyszerűen félbehagytam..., de nem az elején tettem le, hanem ténylegesen a felétől már egyszerűen nem bírtam tovább...

az elég ciki, nem?

Esztivagyok 2009.01.11. 15:26:27

@ufó: Semmi sem ciki, maximum fura vagy meglepő.

A Bűn és bűnhődést, és is nehezen bírtam, de a vége szerintem nagyon jól lett megírva, Márquez pedig kedvencem, úgyhogy nekem nagyon tetszett.

sofía 2009.01.21. 22:57:41

én teljesen egyetértek veled memoir!!
én is azért olvastam el a könyvet mert anno volt legjobb bnőm állandón csak erről álmodozott(igaz nem volt nagy olvasó:S), s végül azt mondtam jó rendben... de már az első oldalakon idegesítőnek találtam drága főhősünket, viszont eso-val is egyetértek mivel abban az időben tényleg megnyugvást jelenthetett a tiniknek. amit szerettek olvasni, ami lefoglalta őket... olyan harry potter féle, ami a fénykorában rengeteg kölköt vonz magához.


u.i. a bűn és bűnhődésről nem akarsz írni? nekem ez az egyik kedvencem még akkor is ha elég kemény destruktív darab..

sofía 2009.01.21. 22:58:43

nem álmodozott áradozott:D

Esztivagyok 2009.01.22. 18:56:58

@sofía: Örülök, hogy egyetértünk. :)

Bűn és bűnhődés... Hát tudod, nem nagyon merek ilyen nagy művekről írni. De elképzelhető, hogy fogok. Egyébként ha eseteg írok is róla, nekem nem csak pozitív gondolataim lesznek, ugyanis elég sok kritikám is van a könyvvel kapcsolatban. :)

De köszi a tippet. Megfontolom.

cloud.rider 2009.02.28. 18:11:37

véletlenül tévedtem az oldaladra, de miután elolvastam ezt a kritikát, úgy éreztem szólnom kell.
nos, nem hiszem, hogy megértetted volna a könyv mondanivalóját. a könyv főszereplője, holden nem a pesszimista életet választja, minden percben próbál ellene tenni, egy olyan életet akar élni, ahol nem kell a társadalom által kreált szabályok szerint élni, ahol megvan még az igazi szabadság, az egyén személyes szabadsága, és amelyik világ sajnos nem létezik. holden személyiségét úgy állítod be, mintha az egy átlagos, vagy akár felvehető "stílus" lenne, holott teljesen egyedi tényezők befolyásolták az alakulását, egy személyes tragédia árnyékában felnőtt kamaszról van szó. holden életfelfogását nem lehet egyszerűen általánosítani, bár egyetérteni vagy egyet nem érteni lehet vele. mielőtt azonban ezt megtennéd, érdemesebb lenne beleképzelni magad abba a korba, amelyikben játszódik. a világháborúk, a világégés utáni amerikai ekkor nem volt olyan paradicsomi, mint amilyennek most tűnik, egy érzékeny kamasz fiú életére pedig a saját tragédiái mellett ez is kihat. nem szabad "leemozni" (ami enyhén nevetséges). ez a történet szigorúan abban a korban véve érvényes. mindent összevetve úgy gondolom, hogyha ennyire nem jön át valami, akkor felesleges próbálkozni vele... mert csak kellemetlenség a vége.

Esztivagyok 2009.02.28. 18:30:16

@cloud.rider: Te így gondolod, én máshogy. Szerintem az USA most sem paradicsomi, és meglátásom szerint egy tizenéves is tud gondolkodni. Nem azzal volt a gond, hogy nem tudtam megérteni, hogy hatott rá a testvére halála, és az, hogy nem érezte magát a Világba illőnek, hanem egyszerűen nem tetszik, ahogy Holden reagált a helyzetére. Nem éreztem rajta azt, hogy valóban tenni akar valamit. Hasonlít szerintem Mihályra az Utas és holdvilágból. Őt is utáltam. Mármint a szereplőt.

Ami meg a "leemozást" illeti, olvastad a mondatomat?
"Ha ez a könyv ma jelenne meg, azt mondanák rá, emo." Ma! Ez a lényeg benne. De köszi a szánalmas jelzőt. :)

cloud.rider 2009.03.01. 17:40:05

nem használtam a szánalmas jelzőt. :)
de azt még mindig nem értem, hogy miért akarod ebbe a korba belehelyezni, mintha egy általános történet lenne, nagyon nem az.
mellesleg igaz, hogy holden hasonlít mihályra, akit szintén nagyon szeretek, ez valószínűleg habitustól függhet, nem tudom. de attól, hogy nem szimpatikus a főszereplő, nem értem miért kell ennyire lehordani egy kultikus könyvet, valószínűleg nem véletlenül lett az.

Esztivagyok 2009.03.01. 18:35:29

@cloud.rider: bocsi, nevetséges. :D:D:D
Nem értem, miért nem értesz. Nincs olyan könyv, amit rengeteg ember imád, sikerkönyv, és neked nem tetszik? Nekem ez a könyv semmit nem adott, és a tehetetlenségről szóló könyveket nem szeretem. Van olyan könyv itt a blogon, amit meg istenítek, és neked meg lehet, hogy nagyon nem tetszene. Egyébként meg ebben a korban is vannak ilyen emberek, embercsoportok, akik úgy élnek, mint ők akkor.
Az meg hogy nem általános történet, szerintem a legtöbb könyv nem általános történetet mesél el.

KoF 2009.08.01. 10:48:56

Sziasztok!

Én sem tudok egyetérteni a kritikáddal. Az "Emo" kultúrához hasonlítani ezt a művet, szerintem nem éppen szerencsés, még akkor sem, ha a két korszakot helyezed párhuzamba. A mai korban annyi deviáns szubkultúra létezik, hogy összeszámolni sem lehet és ezek közül a legfeltűnőbb az emo. Szinte már szitokszó. Hasonlóak voltak az ötvenes években is, de ennek ellenére Holden-t én nem sorolnám egyik berkeibe sem. Szerintem ő egy teljesen kívülálló valaki. A gondolatai ma is abszolút átérezhetőek. Egyetértek azzal a hozzászólással, hogy ülj fel a metróra és nézd meg, hogy kikkel utazol. A legtöbb ember el van szállva magától, képmutató és megjátssza magát, vagy annyira fásult, hogy sz@rik mindenre. Vagy menj fel a netre és szinte minden második oldalon aberráltakat látsz. Nekem abszolút szimpatikus volt, hogy el akar szökni ebből a társadalomból, és egy erdő szélén egy kunyhóban akar élni. Mert ez a társadalom egyáltalán nem emberközpontú sőt. Minden a pénz körül forog, akörül, hogy hogy tudsz minél többet leakasztani. Holden nem felnőttként gondolkodik, hiszen még gyerek. És így ezt a megoldást találja a legjobbnak, nem megoldani akarja ezeket a társadalmi problémákat, nem világ-megváltani akar, hanem elszökni, elmenekülni ezek elől a számára élhetetlen és unszimpatikus dolgok elől.

"A fiú nem jön rendbe." - Na hát ezzel a kijelentéseddel meg aztán pláne nem értek egyet. A fiú szerintem nagyon is rendben van, a körülötte lévő társadalom a beteg. De a végén azért kezd felnőttesebb lenni. Nem utál senkit, hiányoznak neki azok akikkel találkozott, és ez az első lépés afelé, hogy ne elmenekülni, hanem megoldani akarjon. Hiszen akkor akarod megoldani a problémákat, ha szereted a körülötted lévőket. Szerintem olvasd el újra az utolsó másfél oldalt.

"...D.B. megkérdezte, mit gondolok erről az egészről, amit most neked is elmondtam. Nem tudtam, mi a frászt feleljek. Ha tudni akarod az igazat, nem tudom, mit gondolok róla. Sajnálom, hogy annyi embernek elmeséltem. Csak azt tudom, hogy mindenki hiányzik nekem akiről meséltem. Még például Stradlater és Ackley is. Azt hiszem, még az az átkozott Maurice is..."

Aztán elképzelhető az is persze, hogy én értelmezem félre az egészet, és neked van igazad. De remélem nem.

Esztivagyok 2009.08.02. 10:59:30

@KoF: Igen, te már sokadik vagy, aki ezt vágja a fejemhez. :)
De én itt ezen a blogon most nem annyira irodalmárkodom, nem annyira objektíven nézem a dolgokat, hanem teljes mértékben elfogult vagyok. Én utáltam a szereplőt, az egész könyvtől többet vártam, mivel elvileg klasszikus, "alap", stb. Nem azt vártam, hogy egy akció sci-fi romantikus könyv kerül a kezembe, tudtam, nagyjából mit várjak, és még annak a kevés elvárásomnak se felelt meg.
Szóval amit én mondani tudok, az annyi, hogy nekem nem tetszett.
De megértem, amit írsz. Én soha nem voltam ilyen, mint Holden. És valahogy a személytelen, elidegenedett világképet meg sokkal jobban érzékeltette az Amerikai pszichó nekem, mint a Zabhegyező. Én ebben csak egy kicsit hülye kamaszt láttam.
A végén azért írtam, hogy nem jön rendbe, mert a könyv úgy kezdődik, hogy be van zárva valami szanatóriumba... ki tudja, kiengedik-e? Márpedig ott nem jöhet rendbe, mert tuti hogy telerakják nyugtatókkal... vagyis nem tudom, ez már lehet, hogy üldözési mánia. :)
Örülök, hogy írtál!!!

KoF 2009.08.02. 14:26:33

Szia!

Természetesen az értelmezés és a véleményalkotás minden olvasó elidegeníthetetlen sajátja, ne érts félre, nem vagyok tradicionalista. Elnézést, ha úgy érezted, hogy indulatos volt a hozzászólásom, nem akartam semmit a "fejedhez vágni". Igazából csak az emo-s hasonlatodon akadtam fenn. :)

Nekem személy szerint nagyon tetszett a könyv, és teljes mértékben tudtam azonosulni a főszereplővel, annak ellenére, hogy a véleményed azon részével, teljesen egyetértek, hogy a nagy felhajtás nyomán ami a könyvet kíséri, sokkal jobbat vártam, valahogy mélyebb mondanivalót. ;)

A psycho esetében sajnos nem tudtam semmiféle mögöttes tartalmat felfedezni. Szégyen szemre én azzal voltam általában elfoglalva, hogy ne legyek rosszul :D

egymacska 2010.01.21. 23:57:23

@ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget:

Nekem is ez lenne ebből a könyvből "Az Idézet", és mindig kikészít, hogy Zabhegyező lett a magyar címe, mondjuk, értem én, hogy nemigen lehetett másképpen lefordítani, csak akkor is, így nem lehet annyira megérteni, hogy Holden mit is szeretne...
Azt gondolom én is, hogy szinte gyerekként kell elolvasni, felnőttként már nem lehet azonosulni nemcsak a "melankóliával", de a környezet félelmetességével sem igazán, egy felnőttnek ezekre a helyzetekre jól működő megoldásai vannak, és már nem tudja úgy olvasni ezt a könyvet, mint amikor még nem voltak, vagy mintha nem lennének. Az Amerikai psychót azért tartom rossz párhuzamnak (annak ellenére, hogy remek könyv és még ha rosszul is van az ember, az erőszak, a rengeteg gusztustalan és fájdalmas dolog egyáltalán nem öncélú a könyvben, azt hiszem, hogy azok nélkül a részek nélkül fel sem lehetne fogni, hogy mi is történhet egyes emberek psychójában), mert ebben Holden teljesen tiszta és ártatlan marad, és nem ad gonosz válaszokat az elidegenedéses szituációkra, egyszerűen csak, ha már így esett, kívül szeretne maradni sok ember életterén...

pingvincorpse 2010.02.05. 12:20:54

Hát te egyáltalán nem értetted meg ezt a regényt, amit összehordtál róla, ....hát....
Inkább nem kommentárom.
nem erről szól ez a könyv.

Varjúdombi mesék 2010.02.10. 21:58:29

Most olvastam el a könyvet és végig vártam,hogy mi történik a végén Holdennel-tragédia,felismerés,tanulság,belátás,hogy egy pöcs,semmi,abszolút egyetértek memoirral.Számomra egy csalódás.A könyvet egy véletlen folytán vettem meg,mert mindenképpen akartam valamit,de a könyvesboltban egyik választásom se volt akkor.Örülök,hogy a kommentek közt szerepel Utas és Holdvilág,Amerikai Pszycho,mert mindegyiket olvastam (az AM-et csak láttam).Véleményem,hogy egy unatkozó 16 éves ügyvédapuci szeme fénye hülyegyerek,akinek ki van nyalva a segge,unalmában nem akar semmit.Én ennyi idősen punk voltam,de kinőttem,mások meg emok ma,ők is kinövik.Hogy ez korosztálytünet lenne?Nem hiszem,hisz' a többi gyerek nem a 4. sulijába jár.Holdennek mindene megvan(pénz,cigi,bulik,csajai is lehetne,ha nem lenne ilyen gyík)de neki csak elege van a világ menetéből,a formaságokból;ki hogy köszön,ki hogy viselkedik,csupa formalitások,semmi dolga nem lenne,csak annyi,mint az osztálytársainak,akik szerinte hülyék,mégis őt vágják ki.Persze két év múlva lesz csaja,leesik a hormonszintje,rájön,hogy a benzinkutasság nem is olyan jó meló,vágyik egy jobb kocsira,nyaralásra stb és ő is beáll a sorba,aztán vagy megjön az esze és tanul-melózik,vagy culáger marad 70 éves koráig és nyuggerként farhátra vadászik gurulós kocsivalVagy kiszakad a társadalomból és freetibet-pólós biciklis futár lesz rasztahajjal.Hogy hogy hatott ez a beatnemzedékre,meg háború utáni Amerika stb,egy blama számomra.Európa,főleg Németország és a kgst sokkal jobban szívott,és hát mindig is voltak kamaszok,akikre a hormonrobbanás pattanásokon kívül világundorként is kiütközött.Ha Holden itt lett volna akkor kamasz,valszeg vágyott volna amerikába,a cuki úttörő jelmezében.Ma lemenne a zöld pardonba cheguevaras pólóban szívószállal inná a vizessört,amit a nagykorú haverok vennének neki,csapkodná a szobaajtót a budai kéglibe,és elnyomottnak érezné magát,mert a magyar kettesért nem adja oda neki fater a bmw-t hétvégére.Mindannyian voltunk kamaszok,mégis azt mondom,hogy ez a holdenpicsogás vihar egy pohár vízben,két pofon és majd kinövi.az meg hogy nagymellénnyel leoltanak,hogy nem erről szól a könyv,meg sznobkodók megmagyarázzák mit is kéne gondolni,minek kellett volna átjönnie,nem értettem meg,leszarom.Egy ember egyszer azt mondta,hogy szép az,ami érdek nélkül tetszik nekem.Azért mert irodalmárok szubjektíven kialakítják,hogy mi a jó és mi a rossz mű,ugyanúgy mondhatom,hogy számomra ez a mű szar.

Varjúdombi mesék 2010.02.10. 22:47:44

@lutosŁawski: A genyó,képmutató,hazug arctalan társadalom és a tisztalelkű, álságos világból kiszakadni akaró erkölcsi győzelmet kivívó kamaszból nekem épp az ellenkezője jött át:Őt támogatja mindenki:tanárok(hajnalban akár),szülők stb és mégis ő az aki szarik az emberekre,ő hazudik mindenkinek,szemétkedik Sallyvel,gondol másokról rosszakat,él vissza a bizalommal,veri el szülei pénzét,10 métert nem tud taxi nélkül megtenni,mindenki hülye neki a suliban és mindentől hányingere van(még a Minden jót-tól és a Légy szívestől is).A regényben a liftesstricin kívül mindenki rendes volt vele,de ez a lelkimazochista magának kreálja a hisztit,nyafog,hogy nem érti meg senki,de nem is akar segítséget elfogadni.Végig fantáziál,a rozsos melóról,a benzinkutasságról,meg az erdei kunyhóról,de azért az ősök pénze nem büdös neki elkurvázni,elwhiskeyzni.Összességében egy antipatikus beszari ok nélkül lázadó emopöcs,akivel -mivel nem tudok együttérezni-nem jön le ez a irodalmi lózung sem a meg nem értett depressziós prebeatkorszakról,a fiatalság ki nem mondott problémáiról,a fogyasztói társadalom és a hidegháborúba lépő kapitalista törtető világról és az abban részt kivánni nem akaró emberről,stb,ez a duma akkor lenne hiteles,ha tényleg olyan hűűű de szar lenne az ő élete mások által,de hát ami szar azt magának csinálja.

Esztivagyok 2010.03.24. 13:54:29

@Varjúdombi mesék: Érdekes, hogy egyik idetévedő nekem támad, másik meg teljesen egyetért velem, a kettő között nincsenek. Én is úgy gondolom, ahogy te, és szerintem mindketten megértettük a könyvet, csak nem tetszett nekünk. Erről meg nem tehetünk. :)

Esztivagyok 2010.03.24. 13:55:30

Ja, és ha már ennyien hozzászóltatok itt, megint leírom, hogy átköltözött a blog másik helyre már egy ideje, és ott azóta sok új bejegyzés van, nézzetek be, és véleményezzétek azokat a könyveket is!

DuDus 2010.05.24. 10:06:50

emopöcs?normálisak vagytok?
a mai botrányos emopöcsök akiknek ki van nyalva a segge mégis divatból emózik az a szánalomn de Holdennel rohadtul nem ez történt.
Különben meg vannak ilyen emberek akik lehet hogy rém értelmesek csak egyszerűen nem nekik való a suli.Egyszerűen furcsák,és ennyi.
Lehet azért nem élveztétek a könyvet és nem tudtátok beleélni magatokat mert nincs ilyen ismerősötök aki kicsitis hasonlít Holdenre.
Lényeg az hogy nekem eszméletlenül tetszett a könyv,ajánlom mindenkinek :)

Customi 2011.04.05. 19:26:15

Igaz, már régen olvastam, de többször is.
Nekem is nagyon tetszett és egyet kell értenem azokkal, akik azt mondták, nem értetted meg a könyv mondanivalóját.

Tény, hogy van egy melankólikus hangulata (pl. amikor a Central Parkban sétál), de vagy rossz időben olvastad, vagy nem való neked a mű. Ettől függetlenül fantasztikusan jó, csak nem nőttél fel hozzá.

Chichano 2012.01.01. 21:47:31

Nekem is pozitív a véleményem róla mondjuk túl sokat nem olvasok, kb. havonta 1 könyv.Könnyen érthető mély érzésekről szól,szinte a szemem előtt játszódik a cselekmény.Attól mert könnyen érthető a nagy tömegeknek is nem jelenti azt, hogy gyenge könyv.

Esztivagyok 2012.02.29. 00:41:52

@Chichano: Ó, persze, hogy nem. Én ilyen nem is mondtam. Egyszerűen nem látok különlegességet sem a narráció, sem a tartalom, sem a kivitelezés szintjén. Persze leginkább a tartalommal van bajom, nem tetszik a gondolat, az életérzés, amit sugároz. Nem véletlenül lettek öngyilkosak sokan abban a korban az olvasása után. Hát, én ezzel nem szimpatizálok.

Esztivagyok 2012.02.29. 00:43:17

@Customi: Érdekes, hogy azt mondod, hogy azért nem érthetem, mert nem nőttem fel hozzá, mert a többiek meg pont azt mondják, hogy ezt a könyvet lehetőleg még gyerekként, vagy fiatal teenagerként kellene olvasni. Ők akkor felnőttek hozzá, de én a 17-18 (már nem emlékszem, mikor olvastam) évemmel nem?

Madlord 2013.10.14. 15:45:31

Nem tudom, nekem kimondottan tetszik a könyv! Nem mondhatni, hogy heves történések zajlanak, de igen is ráébreszti az embert arra, hogy mi zajlik le bennünk, a felnőtté válás küszöbén! Én már többször elolvastam, jelenleg 30 éves vagyok, de nincs olyan év, hogy legalább egyszer neki ne üljek! Emlékeztet arra, hogy milyen gané dolog volt felnőni, egyedül érezni magam a világban, és segít abban is, hogy egy kicsit gyerek tudjak maradni, ennyi idősen is. Persze, azért szép az irodalom, meg általában a művészet, hogy mindenkinek saját véleménye legyen, de én feltétel nélkül ajánlom mindenkinek, de különösen a mindenkori 16-18 éveseknek!
süti beállítások módosítása