Gabriel García Márquez: Száz év magány

 

 

Évek óta hallom, hogy a Száz év magány milyen fantasztikus könyv, és nem szabad kihagyni. Olvastam Márqueztől az Egy előre bejelentett gyilkosság krónikáját, és a Bánatos kurváim emlékezetét. Előző izgalmas volt, és frappáns, a utóbbi bizarr, esetleg megbotránkoztató, de nem egy klasszis.

 

A harmadik könyv elolvasása utána merem mondani: Márqez stílusa meglehetősen sokszínű, minden könyve más, folyton meglepi az embert, és ez nagyon tetszik. A Száz év magány annyira szép történet, hogy nálam máris az első helyen szerepel az író könyvei között, de még rengeteg könyve van a listámon.

A könyv egy Macondó nevű faluról szól, a történet főként fiktív helyen játszódik. Ezt a helyet két fiatal (José Arcadio Buendía és felesége,Ursula) és még pár hozzájuk csatlakozó fiatal alapítja, és mi megismerhetjük az egész falu életét, de főképp a Buendía családot: az őket kínzó betegségeket, látomásokat, magányukat és szerelmeiket. Szerintem több mint 100 év történetét írja le Márquez, de ez nem biztos, senki sem tudhatja, mert Macondóban nem olyan fontos az idő. A Márquez-re jellemző perverzitás nem maradhat ki a ebből a könyvből se: természetesen a fiatal férfi éppen a saját anyjához vonzódik (akiről nem tudja, hogy rokona), a középkorú pedig egy kislányba szeret bele. És mégis, a Bánatos kurváim emlékezetével ellentétben itt valahogy nem tudok megbotránkozni, mert erősebb a perverzitásnál a szeretet, a vágy megjelenése.

 

Nagyjából a könyv felétől kezdve egyre fontosabbá válik a nagy titok, a pergamenek tartalma. Hogy fény derüljön erre a titokra, a szereplőknek száz évet, nekünk 200 oldalt kell várnunk, de ez a pár oldal semmiség ahhoz képest, hogy mennyi minden történik közben. Azt hiszem, mint ahogy az Márquez összes könyvéről, erről is elmondható: van mondanivalója, és a mesés elemek ellenére nagyon is igaz, amit benne olvashatunk. A befejezés itt is frappáns, már-már nevetséges, de nagyon kedves.

 

Megérte elolvasni, másoknak is ajánlom.

 

 

 

 

 

Kedvenc részt nem tudok idézni, de itt egy szép rész belőle:

"Azt a feltevést, hogy a szép Remediosban halálos erő lakozik, immár négy cáfolhatatlan tény támasztotta alá. Noha néhány nagyszájú férfi tetszelegve hangoztatta, hogy az életét is odaadná, csak egyetlen szerelmes éjszakát tölthessen ezzel a vérlázító nővel, valójában egyikük sem erőltette meg magát érte. Lehet, hogy a meghódításához is, a veszélyek távol tartásához is elegendő lett volna az az egyszerű és primitív érzés, amelynek a neve szerelem, de éppen ez az egy senkinek sem jutott az eszébe."

 

Értékelés:

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Judy88 2009.01.16. 16:48:08

Nagyon jó elemzést adtál a könyvről. Nekem ez a kedvenc könyvem Márquez-től. (még annyit megemlítenék az elemzésnél, hogy állandó körforgás is észrevehető pl. nevekben, cselekedetekben...)

Esztivagyok 2009.01.16. 22:17:00

Köszi, és teljesen igazad van, bele is akartam írni, csaak kifelejtettem. Na de most te le is írtad, szóval nekem már nem is kell. :)

Nolik · http://www.nolikantal.com 2009.01.17. 14:11:14

Szia,

Jó az elemzésed, nekem is ez a kedvenc Márquez könyvem, ámbár elég rég olvastam, 11-12 éve.

Illetve szindarabban is láttam, ha jól emléxem, habár tudod az ember élete olyan mint egy régen olvasott regény, csomó mindent kiejt az emlékezet, míg mást "odahamisít." De Törőcsik Marira, mint hitelesen töpörödött vénasszonyra a darabból határozottan emlékszem. Persze attól még láthattam csak TV-n az előzetesét.

Más:
Kiraknád a blogodra honlapom bannerét?

Illetve abban tudnál segíteni, hogy olvasást kedvelő középiskolások-egyetemisták milyen fórumokat látogatnak?
Szvsz ők a könyvem célközönsége(mint a legtöbb valamit is érő könyvé).
Kössz előe is,
üdv:
N.A.

Nolik · http://www.nolikantal.com 2009.01.17. 22:43:00

Válaszoltam neked az index kezdőírók topicera, csak kimoderáltak "reklám" miatt (erre is válaszoltam nekik:-) ha érdekel, elküldöm)

Íme cc-zem az odaírtakat:
Szerintem autszájderként provokatív kampány nélkül labdába se lehet rúgni.
Ha elég jó a szöveg, akkor nem árt neki a botrány, ha meg nem elég jó, akkor pláne.
De örülök az őszinte észrevételednek.
A próbaolvasói visszajelzésekből, főleg női olvasó részről a regénnyel kapcsolatban is felvetődött a túl kemény megfogalmazás, illetve az olykor túlzottan trágár nyelvhasználat.
Ennek több oka van. Egyrészt alkati (nálam a káromkodás stresszoldó). Másrészt ott lenn a "Mesés Délen:-)" ennek erősebb mind a köznyelvi-, mind az irodalmi hagyománya (pl. Tolnai, nemrég elhunyt Bada Dada). Harmadrészt a 12 fejezetes regényt elsősorban a 11. fejezet miatt írtam meg, nos ennek a fel- és levezetésére is alkalmas nyelvi eszköznek tartom az "ízes keménységet" ugyanúgy mint a könyv kampányához.
Aztán majd elválik, hogy ki a vak? Homérosz, vagy a közönsége?
A "mű" vállaltan ponyva, ha nem elég olvasmányos, az 100% az én hibám (eddig ilyen kritika 'hál istennek nem igazán érte, de olyan kevesen olvasták még, hogy az távolról sem reprezetatív, viszont a próbaolvasók túlnyomórésze semmit nem tud személyemről, tehát az őszinteségük borítékolható). Az olvasók kiszolgálására törekedtem, de nem minden áron. Egyrészt a 11. fejezet üzenetét szeretném széles körben terjeszteni, másrészt mindenkinél úgysem vágódhatok be. Minden olvasót nem lehet "leszopni.":-)

Esztivagyok 2009.01.18. 17:50:43

@Nolik: Szia! Örülök, hogy benéztél hozzám, és hogy tetszett, amit írtam. A színdarabra már régóta kíváncsi vagyok, bár nehéz elképzelnem...

Bannereket nem akarok kirakni, de a linkedet szívesen, erről írj privit ide: memoir@indamail.hu

Esztivagyok 2009.01.18. 17:54:46

@Nolik: Mit válaszoltál eredetileg arra, amit én írtam? Egyébként egyetértek veled, a reklámra szükség van.

"De örülök az őszinte észrevételednek."

Esztivagyok 2009.01.18. 17:55:57

Nem ment el a vége. Szóval amit idéztem tőled, az a mondatod mire vonatkozott? Milyen észrevételemnek örültél?

A fórumokról ahol középiskolások-egyeteisták olvasgatnak,írogatnak, nem nagyon tudok nyilatkozni... majd utánanézek. :)

Nolik · http://www.nolikantal.com 2009.01.18. 21:33:53

Hát azt az őszinteségedet pontoztam, hogy Neked nem tetszett a "Népirtás halált okoz" és hasonló provokatív felirat.

web sitet küldöm priviben, kössz .

KoF 2009.08.09. 21:33:25

"Két szeretkezés közt szinte mindig ettek az ágyban, meztelenül, a kápráztató hőségben, a nappali csillagok alatt, amelyeket a rozsda tűzött a cinktetőre."

Zseniális ez a könyv. Én imádtam, még most is teljesen a hatása alatt vagyok. :)

Esztivagyok 2009.08.17. 19:16:29

@KoF: Megértem... A szerelemről és más démonokrólt olvastad?

KoF 2009.08.26. 15:22:43

@memoir: Szia!
Nem sajnos azt nem olvastam, de rajta leszek :)
Ez a könyv tényleg nagyon jó volt. Amit kiírtál idézetet, nekem is az egyik kedvencem, bár nagyon sok gyönyörű gondolatot lehetne idézni. Tényleg fantasztikus olvasmány, igazi élmény!

egymacska 2010.01.22. 00:04:03

Nem tudom, ez a Márquez-regény évek óta a "mindent visz" kategória, mindenki szereti, én meg nem értem ezt a nagy ünneplést... Lehet, hogy túl korán olvastam, de egyszerűen nekem nem jelentett semmit. Pl. a Szeress Mexikóban vagy az Amado-könyvek hangulata sokkal jobban megérintett.

Esztivagyok 2010.01.23. 20:36:39

@egymacska: Ízlések és pofonok, mindenkivel előfordul, hogy valamelyik nagy klasszikus nem tetszik neki. Egyébként sokaktól hallottam már, hogy elsőre nem szerették, de másodszorra megtetszett nekik ez a könyv. Esetleg egyszer... :)

Esztivagyok 2010.01.23. 20:38:24

@egymacska: Ja, és a blog új helyre költözött: memoir.freeblog.hu

Legközelebb oda írj lécci! :)

pingvincorpse 2010.02.05. 12:23:31

Hát nekem egyáltalán nem tetszett, meg is értettem mit akar, de borzalom.
Van sokkal jobb könyv amely hasonló dolgot, pontosabban, és nem ilyen borzalmasan tündérmeseszerűen ír le.

Ez a könyv borzalmas.

Varjúdombi mesék 2010.02.10. 23:14:06

Egyszer nekigyűrkőztem,mert nagyon ajánlották cimbik,rég volt,talán meg kéne próbálnom végigolvasni,mert nem sikerült.Amire emlékszem,a templomtornyot ostromló katonák(liberálisok meg még valakik)meg a folyton visszatérő vándorcigány.A közepe felé elvesztettem a fonalat,hogy melyik háromkeresztnevű ember kinek a kicsodája,nem értettem,hogy ő most ez vagy az,pár oldallal korábban már meghalt.Úgy éreztem magam,mint szenilis öregasszony,aki egyszerre néz 3-féle brazil szappanoperát ugyanazon szereplőkkel és nem érti,aki az előző részben kávéültetvényes volt és meghalt,az most hogyhogy gaucho és a saját lányát dugja,aki már nem vak.Haverom szerint,amit ő olvasott,a fedlap belsején családfa volt.Amúgy izgalmasnak tűnt,de emiatt a zavar miatt feladtam.Jah és a cigány tényleg visszajárkál és nem öregszik?

Esztivagyok 2010.03.24. 13:44:39

@pingvincorpse: Nem baj, ha nem tetszett, más stílusú könyveket szerethetsz. Nekem tetszett a tündérmeseszerűsége. :)

Esztivagyok 2010.03.24. 13:46:17

@Varjúdombi mesék: Én ajánlom, hogy kezdj bele még egyszer, és figyeld közben a családfát, vagy jegyzetelj. Ciki, de én amikor a könyv végére értem, akkor láttam meg a családfát, mert az utolsó lapon volt.. szóval nekem se volt egyszerű fejben tartani, ki ki volt. A cigány egy ideig nem öregszik... de olvasd el, és meglátod. :)
süti beállítások módosítása